ankharen

Alla inlägg under oktober 2013

Av Ståle Brandt - 3 oktober 2013 19:37

 

Och igår fick jag äntligen mitt provtryck. Skönt att hålla i den, tung och mastig. Men tyvärr hade ett fel infunnit sig vid tryckningen. Mitt namn stod i en felaktig färg och med andra ord så syntes inte mitt namn så tydligt som jag ville. Anders Nyman på Brun Media arbetar för högtryck för att ändra det till det bättre. Skulle tro att det bara är en knapptryckning bort, men så verkar det inte vara, iaf inte så enkelt. Problemet är att på måndag höjs mitt tryckpris då jag har över 400 sidor. Det blir en del pengar då man inga har och själv behöver 60 st för marknadsföringen. Fan fan fan, alltid är det något.


  Frustration över att behöva vänta och stå stilla. Och i bakfickan har man skolarbete som ligger och väntar. Och jag är sådan att om något strular och man har fullt upp, så händer inget. Tröttsamt.


  Var hos diabetessköterskan idag, på den vanliga årskontrollen. Allt var bättre än okej faktiskt. Nöjd.


  Och så fick vi efter många om och men ett nytt schema på Ingesund. Men stämde det då? Var det inget som krockade? Jodå. Så vi fick några temporära direktiv att följa som tyvärr också blev fel. Rena grekiskan sa religionläraren. Men det löser sig med tiden som man säger i Munkfors.


  Ska kolla på "Ett öga rött" nu. Har läst boken och även några av författarens andra noveller. Jonas Hassen Khemiri. Jävligt duktig. Kommer till Ingesund på onsdag för en föreläsning. Ska bli kul.


  Ni måste bara läsa Dag Öhrlunds Blogg, mycket läsvärd och ger inspiration att låta tankarna få flyta fritt. Läs och begrunda. http://www.ohrlund.se/blogg/ Han skriver många personliga och tankvärda inlägg.


  Ståle





Av Ståle Brandt - 1 oktober 2013 20:37

På självaste nyårsaftonen 2012 blev jag klar med manuset till min debutbok "ANKHAREN". En kriminalroman. Fylld av förväntan skickade jag den via mejl till olika förlag. Efter ca tre månader började så refuseringsbreven dimpa ner i postlådan. Alla med samma standardfraser; "Vi har tyvärr inte plats för någon debutant i år, men återkom gärna nästa år. Lycka till med ditt skrivande."


Ser ni lottoreklamen framför er? Du har ju hela helgen på dig. Bara så att ni vet hur känslan var.


Allt eftersom refuseringarna damp ner ökade frustrationen, och här har nog många gett upp sina författardrömmar. Men skam den som ger sig. Fast besluten att bli publicerad fanns det bara en väg att gå.


Att bli Egenutgivare.


Min fru hade samma problem med sin debut. Ja, vi har suttit samtidigt och skrivit på varsin historia. Även den en deckare, dock ej samma. Inte på långa vägar. Men den är bra, mycket läsvärd. "RÖD VINTERÄNGEL". Men även för henne växte högen av refuseringar, med standardfraserna som jag nämnde tidigare.


Så vi startade tillsammans ett eget förlag, Bra & Leve Förlag HB, med endast ett mål; Att ge ut våra böcker.

Och här står vi nu. Toves, min fru alltså, bok är nu publicerad och jag trodde att jag skulle få hålla i mitt provtryck idag. Men det ser ut som om jag får vänta tills imorgon. Måste se om färgen på omslaget och om inlagan ser okej ut innan man trycker på knappen för publicering. Men om allt är som det ska så ska den finnas tillhands, iaf på nätet, under helgen som kommer. Då finns även länkarna till bägge böckerna här.


Nu ligger det mycket hårt arbete framför oss. Marknadsföring kallas det för. Precis sådant jobb som vi skulle slippa om något förlag hade nappat, men nu får vi förutom att skriva även göra allt det som förlagen gör. Slitsamt, men oj vad lärorikt. Ett tätt samarbete med Brun Mediaproduktion gav oss till slut två färdiga produkter som vi är jävligt stolta över att kunna presentera för Er.


Imorgon kommer pressen hem till oss. Ett steg i vår marknadsföring. Ingen stor tidning sett till hela riket, men dock i Värmland. VF (Värmlands Folkblad) var den enda tidningen i länet som nappade på våran inbjudan till en intervju med sveriges nästa stora "Deckarpar". Siktet är kanske lite högt ställt, men vad fan, man måste tro på sig själva. Och vi har en bra produkt som vi tror att läsarna kommer att tycka om. Och siktar man inte högt, ja då kommer man nog ingen vart här i livet. Och vi brukar inte sitta stilla. Nu är det bara Obamakrisen som kan sätta käppar i hjulet för oss. Men vad fan, hinder är ju till för att rivas.


Och sen så tycker jag verkligen att det är dags att se över all lagtexter, för det finns säkert fler än bara "våldtäktsparagraferna" som bör förnyas. Om inte så måste lagmännen lära sig att tolka sina skrifter på ett logiskt sätt.


Nej är Nej!


Och nu är snart vintern över oss. Och då finns det väl inget schystare än att krypa ihop i soffan med en filt omkring sig, ett glas rött och en god intrigfylld deckare i handen. Och varför inte prova "ANKHAREN" eller "RÖD VINTERÄNGEL" eller varför inte båda?


Ståle



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Ståle Brandt, född: 1964
Författare,Gift Debuterar oktober 2013 med "ANKHAREN",

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards