ankharen

Direktlänk till inlägg 3 november 2013

Reflektion över Bokmässan i Karlstad/Sveriges NYA deckarpar

Av Ståle Brandt - 3 november 2013 17:42

Har precis, eller rättare sagt i förmiddags, lyssnat på en duo som kallar sig för Mandorla. Måste ju bara göra lite reklam för dem. De finns att lyssna på Spotify. En vän sedan gammalt som provat på livet som popartist. Ärligt, så påminde det faktiskt om Beatles och Beach Boys, musik från det goda 60-talet. Lite flummigt och vad ska man säga "piece and love" kanske. Typiskt för Martin Bärjed, hela han gestaltat i toner. Stå på dig. Endera dagen hittar du en bortglömd text från någon berömd svensk författare som du kan sätta musik till, och vips så har du en ny Mandodiaoeffekt fast för Mandorla istället. Go for it Martin! Men du vet väl hur man gör.


Men tyvärr, inte min typ av musik. Men jag gillar ändå att du håller på.


Okej, Värmländsk Bokmässa på Karlstad CCC under helgen som varit. Vad ska man säga? Det blev nog inte det lyft som vi hade trott. Man hade ju lite större förhoppningar efter VF:s artikel om oss. Vi hade ju lika stort utrymme som Ninni Schulman. Kommentarerna var många och olika, och inte minst; förvånande. Men framför allt så tyckte jag att försäljningen var rent usel.


"Finns det inte tillräckligt med deckarförfattare i Värmland?" eller "Hur många får det plats egentligen?"


"Nej usch, jag läser inte sånt!" sa en äldre dam och ryckte till sig av karamellerna som stod intill Röd Vinterängel, rädd för att få lite blod på sig. Hon siktade länge. Säkert i 5 minuter.


"Jag, nej jag läser inte böcker." ????? Och vad fan gör hon på en bokmässa måste ju frågan bli då? Hon har ju ändå betalat sig in. 40 kr för personer över 25 år. Till en plats där det bara finns, just det, böcker. "Jag läser inte böcker."


Man tappar ju hakan. Skakar på huvudet åt personen(erna) ifråga. Än är nog inte den siste, ja ni vet, född. Hopplöst. Vad säger man? Ge dem en karamell!


Men det fanns ju, som tur va, lite ljuspunkter. Glada människor, sådana som blev glada bara av att omges av böcker. Människor som mig. Många stannade faktiskt till vid vårt bord. En del vänner och många nya bekantskaper, förhoppningsfullt återkommande läsare. En del var uppriktigt intresserade av hur det fungerar. Och då inte bara som författare utan även som egenutgivare på eget förlag. Skitkul faktiskt. Labbe, Martin, Urban! Kul att ni hittade fram till oss. Per-Arne och Anki; vi ses igen. Och kram till Helena och grabbarna.


Fascinationen, eller fasan(itation) över Tove´s omslag till Röd Vinterängel var direkt öronbedövande och tydligen något diskutabel. Hur äckligt de än tyckte att det var med allt blod, så fanns det bara ett ord som de kunde samlas under; fascinerade. För så är det ju, blod trollbinder folk, vare sig de vill eller inte. Hemskt eller inte, för nog fan vill man läsa om det. Nyheterna eller som roman, bara att välja. det finns runt omkring oss. Senast i Ljungsbro, vilket direkt för tankarna kring Röd Vinterängel som handlar om just psyksjuka människor som finns runt oss i samhället. Människor som inte vet hur sjuka de är, människor som inte tar sina mediciner. Farliga människor. Det är bara det att vi inte vet hur de ser ut, inte föränn det är för sent.


Men många gav även mig beröm för mitt omslag till Ankharen. Dock inte samma ögonbrynshöjande effekt som Röd Vinterängel gav upphov till. Men det gav dock ett intryck av mystik och spänning som lockade en del besökare.


Och med mässdebuten bakom sig har man ju fått lite reflektioner på vad som behövs till nästa gång. Lärorikt. Nu är det bara att fortsätta med marknadsföringen, få folk att se oss, få folk att läsa oss. Vi kommer att ta till ett nytt grepp, för vi är ju lite annorlunda. Vi är ett par som skriver tillsammans, men på helt olika kriminalromaner. Visst finns det ideér om ett framtida bokprojekt ihop, men inte ännu.


Sveriges nya deckarförfattarpar, det var vad som gick ut med VF:s artikel om oss inför bokmässan och så kommer det att bli. Jadå, jag var lite kaxig under intervjun, antydde faktiskt redan vid första mailkontakten att vi var lite annorlunda. Och de nappade på det. Det annorlunda deckarparet, det är vi det. Hör ni det? Och kom ihåg vart ni hörde det först. För det kommer mer om oss.


Ståle

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ståle Brandt - 2 januari 2014 19:00

Första inlägget för i år. Lite vemodigt med tanke på datumet, tre år sedan Kim beslutade sig för att ta en annan väg. Vi besökte Ruds Kyrkogård i Karlstad och en av dess minneslundar. Vi tände ett ljus för honom och passade även på att tända ett för ...

Av Ståle Brandt - 31 december 2013 15:02

Jaha, och härsitter man igen. Ett nytt år på G. Och vad har man då åstadkommit under det gamla?   Jag har tagit ut en ny riktning på mitt liv. Jag har blivit författare - tror jag. Några säger så och då får man väl tro på det. Jag har gett ut en ...

Av Ståle Brandt - 28 december 2013 14:19

Och då är mellandagsrean här. Med höjda ursprungspriser, bara för att lura kunderna. Tur man inte är något freak som springer ut i denna hysteri. Har inte pengarna ens. Men tro inte att jag sänker priset på mina böcker för det. Jag tycker fortfarande...

Av Ståle Brandt - 15 november 2013 19:13

Medier som t.ex. en blogg, som denna, är till för att få uttrycka sina innersta åsikter, tankar och känslor. Man har rätt att säga vad man vill, om vad man vill och ha åsikter om NN om man vill. Så länge det inte är rena personangrepp eller smutskast...

Av Ståle Brandt - 10 november 2013 19:44

    Det enda jag vill är att skriva min fortsättning på "Ankharen". Jag behöver lite lugn och ro för detta. Men, åter detta evinnerliga "men", det kommer så mycket annat ivägen just nu. Skolarbeten; tunga avsnitt i både historia, re...

Presentation


Ståle Brandt, född: 1964
Författare,Gift Debuterar oktober 2013 med "ANKHAREN",

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards